Tóm tắt Đình làng ở Nam Bộ mỗi năm thiết hai lần cúng chính là Xuân tế (lễ Kỳ yên, tổ chức rất trọng thể) và Thu tế (lễ Chạp miễu hay Lạp miễu), gọi là “Xuân thu nhị kỳ” với ý nghĩa quanh năm khói hương không dứt. Tuy nhiên tại một số đình ngoài những lần tế chính ấy, cứ ba năm người ta lại tổ chức “cúng đáo lệ” một lần rất trọng thể, gọi là “Kỳ yên tam niên đáo lệ”. Đặc biệt, lễ cúng đình ở Nam Bộ thường không trùng ngày nhau, đó là sự cố ý sắp đặt của những người có trách nhiệm để dân làng, kể cả quan chức và những gánh hát bội có điều kiện tham dự được nhiều nơi cho tăng phần đông vui. Do vậy lễ cúng đình, làng nào cũng thu hút rất đông người đến dự. Nó nói lên đầy đủ ý nghĩa sự trân trọng giữ gìn bản sắc văn hóa độc đáo của dân tộc. Về nội dung cúng đình, cả hai phần lễ và hội ở An Giang nói chung không khác mấy so với các nơi khác ở Nam Bộ, biểu hiện rất rõ nét sinh hoạt về đời sống nông nghiệp ở nông thôn. Song về mặt thể hiện, không thể không có những nét đặc trưng đáng ghi nhận. ABSTRACT There are two major worshipping ceremonies held in village communal houses in Southern Vietnam, which are vernal ceremony (praying for prosperity and pacification, solemnly organized) and autumnal ceremony (shrine ritual), known as the “spring and autumn ceremonies” to express the meaning of constant incense-smoke around the year. Besides, in some communal houses, apart from these major ceremonies, another ceremony is solemnly held every three years, called “returning of sacrifice ceremony for prosperity and pacification”. Particularly, the dates of worshipping ceremonies in Southern Vietnam are different due to the deliberate arrangement of the organizers so that the villagers, including officials and “Vietnamese opera” troupes can attend in various places. As a result, every village communal house’s sacrifice ceremony attracts a crowd of people. It fully expresses the significance of respecting and preserving the national unique cultural characteristics.https://www.mediafire.com/?hntqghhkmizgiq The communal house’s ceremony in An Giang, in both contents of festival and ritual, is generally similar to other places in Southern Vietnam, clearly manifesting the activities of rural agricultural life; however, there are still noticeable characteristics in performance. Toàn văn: PDF